Geld verdienen met apps? Dat kán. Het ontwikkelen van een app kan erg rendabel zijn, maar dan heb je wel een sterk concept met het juiste verdienmodel nodig. Welk verdienmodel past het beste bij jouw app idee? In dit artikel zetten wij de verschillende mogelijkheden op een rijtje.

Kan je geld verdienen met apps?

De smartphone neemt een steeds prominentere rol in ons leven. Ondertussen gebruikt ruim de helft van de Nederlanders de smartphone in bed en zitten we elke dag ruim twee uur per dag op de telefoon, dat is meer dan een maand per jaar (Simyo, 2019). Deze toename zien wij ook in de markt: de app markt is booming business. De vraag naar apps groeit, waardoor we ook een stijging zien in de vraag naar maatwerk mobiele oplossingen. Deze toename in gebruik én de groei in de markt bieden potentie.

Een app verkopen via de app stores

Het is handig om te weten dat de app stores (de Apple App Store en de Google Play Store) altijd 30% van de verkoopprijs krijgen, de resterende 70% krijg jij.

Verschillende soorten app verdienmodellen

Hoe kan jij het beste geld verdienen met jouw app idee? Onderstaand benoemen we de meest populaire app verdienmodellen:

Gratis apps

Misschien een vreemd idee, maar gratis apps zijn zeker van waarde. Zo kan een app of platform uitstekend dienen als een promotietool die een service of product van een organisatie promoot. Zodoende is app ontwikkeling een goede investering waarmee je op vernieuwende wijze aandacht kan vragen voor jouw product of dienst. Dit leidt mogelijk weer tot nieuwe omzet waarmee de investering van de app kan worden terugverdiend.

Een voorbeeld van DTT is de Koning Pinguïn - Greenpeace AR app. Deze app is ontwikkeld om extra aandacht te vergaren voor het beschermen van de Zuidpoolzee, het leefgebied van de pinguïns. 

In-app advertenties

Geld verdienen zonder dat de gebruiker voor jouw app hoeft te betalen, dat kan met in-app advertenties. Dit model wordt onder andere gebruikt bij games, waarbij bijvoorbeeld tussen levels door een advertentie in beeld verschijnt. Dit kan zowel via een banner onderin het scherm of met advertenties die het hele scherm vullen gedurende een paar seconden. Elke keer wanneer de gebruiker de advertentie bekijkt (views) en op de advertentie klikt (clicks), krijgt de eigenaar van de app een kleine vergoeding. Een banner levert algemeen minder views en clicks op dan een video- of interactieve advertentie. Bij dit verdienmodel is de gebruikerservaring van de app een afweging. Daarnaast doen advertenties ook af aan een vaak zorgvuldig vormgegeven visueel design. Een middenweg is om advertenties te combineren met een premium verdienmodel. Gebruikers kunnen de app gratis downloaden en als de app bevalt kunnen zij de advertenties verwijderen door de volledige app aan te schaffen.

Betaalde apps

Bij betaalde apps moet de gebruiker betalen voor de app zelf, zonder betaling kunnen zij dus niet de app downloaden. Een voor de hand liggend verdienmodel en voorheen zeer populair, maar het kent ook nadelen. Nog maar 10% van de apps vraagt tegenwoordig om een betaling vooraf, en dit percentage neemt elk jaar af (Statista, 2020). Slechts een gedeelte van gebruikers zijn bereid om te betalen voordat zij jouw app zullen downloaden: gebruikers zullen sneller geneigd zijn om te betalen wanneer zij jouw app eerst kunnen proberen. Hiermee is de populariteit van alternatieve verdienmodellen gegroeid en gaan apps vaker uit van een vergevender verdienmodel waarin de gebruiker de app eerst kan proberen

Tóch is dit verdienmodel voor sommige apps nog steeds succesvol, hoe dat kan? Wanneer gebruikers al bekend zijn met het merk of het platform, kan dit voor hen genoeg zijn om te betalen voordat zij de app downloaden: bekende voorbeelden zijn de Procreate app van Apple (€10,99) en de Minecraft app (€6,99). Ook DTT heeft succesvolle ervaringen met dit verdienmodel, zo is de KNHS Dressuur- en Menproeven app (€5,49) inmiddels al meer dan 2300 keer beoordeeld in de app stores.

Freemium apps

Waar betaalde apps vragen om betaling voor het downloaden van de app, omarmt het freemium model het principe ‘try before you buy’. Gebruikers downloaden de app gratis (Free) en betalen voor de functies die zij willen ontgrendelen (Premium). Het freemium verdienmodel is toegankelijk en vereist geen initiële betaling, dit maakt het downloaden van de app laagdrempelig, wat resulteert in meer gebruikers. Het voordeel van het freemium model is flexibiliteit, jij betaalt voor wat jij wilt, dit kan een advertentie-vrije versie van de app zijn of bijvoorbeeld extra kansen om een level te spelen zoals in Candy Crush. De inkomsten van dit verdienmodel zijn variabel, want gebruikers kunnen met dit verdienmodel jouw app gebruiken, zonder ooit ook maar één aankoop te hoeven doen, maar vergis je niet! Zelts enkel een download van jouw app is waardevol, want zodoende ontvang je data, analytics, ratings en reviews, wat resulteert tot feedback, inzichten en organische groei. Met deze informatie kan jij je verdienmodel verrijken. 

Ook DTT heeft het freemium model met succes toegepast in haar eigen apps, zoals bij de Doula Bevallingscoach app. De Doula app biedt begeleiding tijdens de weeën, dit allemaal zonder te betalen. Gebruikers kunnen apart extra functionaliteiten zoals ademhaling coaching of verschillende soorten achtergrondmuziek ontgrendelen of in één keer de complete versie ontgrendelen voor €2,99.

Abonnementen

Abonnementen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven, bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een Netflix of Spotify abonnement. Bij een abonnement betaalt de gebruiker periodiek een vast bedrag. Dit zorgt voor een vaste inkomstenbron, wat zorgt voor zekerheid en vrijheid om de app verder te ontwikkelen. Het eerste jaar betaal je bij een abonnement 30% per gebruiker, maar na het eerste jaar betaal je enkel 15%. Op deze manier worden app ontwikkelaars gestimuleerd om apps te optimaliseren om zodoende gebruikers lang vast te houden. Het abonnement verdienmodel is ook te combineren met het freemium verdienmodel. 

Een voorbeeld uit de keuken van DTT waarbij een abonnement als verdienmodel wordt toegepast is de Edu Play Book app. Kinderen kunnen met de Edu Play Book app gratis mini games spelen en naar verhaaltjes luisteren. Voor onbeperkte toegang tot alle verhaaltjes of games kunnen liefhebbers van de app een abonnement afsluiten.

Wat is het beste app verdienmodel?

Zoals je hebt gelezen zijn er veel manier om geld te verdienen met apps, maar wat is nou het beste verdienmodel? Het antwoord ligt vaak in het midden, en is zeer afhankelijk van wat jouw concept het beste versterkt. Om te bepalen welke verdienmodellen het beste bij jouw app passen, zullen wij samen jouw doelgroep definiëren, de marktgrootte bepalen en vast te stellen hoe de app rendabel wordt. Het opstellen van een businessplan voor een app idee zal het mogelijk maken om daarachter te komen. Bij DTT worden wij vaak gebeld door mensen met een leuk app idee, maar die nog niet goed weten hoe ze geld kunnen verdienen en of het idee wel rendabel is. Wil je meer weten over de kosten van het ontwikkelen van een oplossing? Lees dan ons artikel wat kost het laten maken van een app

Benieuwd naar hoe jij het beste geld kan verdienen met jouw app idee? Neem gerust even contact op, we staan je graag te woord.

Twijfel je nog over de soort app die je wilt uitbrengen of het platform? Lees dan een van onze andere artikelen: