Een app maken die goed scoort in de app stores

Een app maken die goed scoort in de app stores

Persoonlijk zijn wij gek op succesvolle apps. Er valt te steggelen over wanneer een app succesvol is, maar één ding is zeker: succesvolle apps scoren hoog in de app stores, maar succes kent vele vormen.

Score factoren 

Slechts een klein deel van alle apps haalt een toplijst. Waar ligt dat dan toch aan? Goed scorende apps kenmerken zich in eerste instantie door kwaliteit. Dat klinkt als een open deur maar kwalitatief hoogwaardige apps aanleveren in de app stores blijkt niet vanzelfsprekend.

Wij raden om te beginnen aan dat je jouw app idee goed doordenkt. Kortom, je begint niet zomaar met het (laten) bouwen maar start met een uitgebreid vooronderzoek. De juiste basiskennis vormt het fundament van een kwalitatief hoogwaarde app. Er zijn meer kritische succesfactoren, deze lees je in het artikel: "Vergroot je kansen op een succesvolle en winstgevende app". Als je aan alle score factoren hebt gedacht, behoor je volgens onze visie direct al bij de top 20 procent van app initatieven. Wanneer je de app vervolgens laat ontwikkelen door een ervaren en kundige partij, schiet je door naar de top 5 procent.  

Reviews en ratings

Je hebt een goede app in de app stores gelanceerd: gefeliciteerd. Helaas houdt het hier niet op. Je wilt dat de app zichzelf ‘verkoopt’, bijvoorbeeld doordat jouw doelgroep de app promoot. Een makkelijke en gratis manier, die tevens heel zinvol is, is het ontvangen van ratings en reviews. De kritische bezoeker van de app store kiest zijn downloads uit aan de hand van goede beoordelingen van anderen. Of, kiest bijvoorbeeld aan de hand van positieve verhalen uit zijn netwerk. Linksom of rechtsom: jij bent gebaat bij goede beoordelingen. Het voordeel van de keiharde cijfers van ratings en reviews is dat het jouw app hoger in de topscorelijsten zet.

Maak het makkelijk 
Als mensen zijn wij nu eenmaal gemaksdieren. Het wordt eenvoudig voor gebruikers om jouw app aan te bevelen wanneer, for starters, de app een goede naam heeft. Ook jij onthoudt Roos sneller dan Shaniqua-Yardena. Kortom, zorg ervoor dat de omschrijvende app naam én functies in de beschrijving van de app store staan. En ja, we weten dat één beeld meer zegt dan duizend woorden, daarom benadrukken we ook gelijk het belang van aansprekende screenshots en video’s. De volgende tip is niet voor iedereen, toch delen we ‘m: realiseer een gratis versie van jouw app. Zo kun je van gebruikers gemakkelijk liefhebbers maken. En van liefhebbers maak je aanschaffers van in-app purchases. Win-win. Lees ook meer over de verdienmodellen van mobiele applicaties

Sidebar: hoe vaak beoordeel jij apps? Of diensten en producten in het algemeen? Vast niet heel vaak. Wij ook niet. Een paar concrete tips om jouw gebruiker toch zo ver te krijgen:

  1. Zet er een onweerstaanbare tegenprestatie tegenover. Bijvoorbeeld het gratis unlocken van een (betaalde) feature. 
  2. Zeg waarom ze jouw product moeten reviewen, wat jij gaat doen met de input van de gebruikers (om de app nóg beter maken).
  3. Vraag niet té vroeg om ratings, probeer het slechts aan engaged users voor te stellen (zo hou je je rating hoog).
  4. Vraag niet té vaak om ratings, dit zorgt voor irritatie.

Goede ratings dragen ook bij aan de vindbaarheid in de app store. Verdiep je ook in app store optimalisatie

Meer tips voor het realiseren van een topscorer geven we je graag in het persoonlijk gesprek. Neem daarom gelijk contact op en we ‘beoordelen’ samen hoe wij van jouw app concept een ster gaan maken. 

Meer artikelen