Home > Over DTT > Artikelen

Mogelijkheden mobiel adverteren

Mogelijkheden mobiel adverteren

In 2010 zei Steve Jobs het volgende over mobiel adverteren: “Mobile advertising really sucks." Anno 2013 worden er echter boeken volgeschreven met verschillende methoden om het beste en het meeste uit mobiel adverteren te halen. In dit artikel zetten we een aantal feiten rondom mobiel adverteren op een rij. 

De afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe functies en mogelijkheden verschenen die ervoor zorgen dat mobiel adverteren wél interessant is. Denk hierbij aan de mogelijkheid om gebruik te maken van jouw locatie, advertenties in spellen en coupons die ingewisseld kunnen worden.

Waarom mobiel adverteren?

  • Interactief
  • Hoge click through rates (CTR)
  • Snel groeiende toename van mobiel bereik
  • Er zijn 4,3 miljoen tablet bezitters in Nederlanders (Bron: GfK)
  • 7 miljoen mensen in Nederland hebben een smartphone (Bron: GfK)

Trend

Uit recent onderzoek is gebleken dat de mediaconsumptie op de smartphone en tablet steeds verder stijgt. Afgelopen jaar is het aantal mensen dat een dagblad leest op de tablet gestegen van 9% naar 21%. Daarnaast is de televisie al lang niet meer het enige apparaat waarop mensen naar programma’s kijken. 30% kijkt programma’s via de computer, 34% gebruikt hiervoor de laptop en 16% kijkt via de tablet.

Doelgroep

Binnen de groep van smartphone gebruikers zijn de early adopters en de early majority het meest belangrijk. De early adopters zijn van groot belang omdat zij ‘trends maken’ en deze verder ontwikkelen. De early majority is in deze uiteraard ook belangrijk. Niet alleen omdat zij een grote groep vertegenwoordigen, maar ook omdat zij erg actief zijn op hun smartphone. De smartphone gebruiker van tegenwoordig is niet alleen op zoek naar informatie op rustige momenten, maar doet dat altijd en overal. 

Bereik

Het mobiel bereik kan worden ingedeeld in twee onderdelen. Het eerste deel bestaat uit mensen die een website bezoeken middels hun mobiele browser. Het tweede deel bestaat uit gebruikers die middels online of offline apps bereikt worden.
Het bereik van de consumenten die een website bezoeken kan weer worden ingedeeld in twee verschillende groepen, namelijk een groep die op de normale website terechtkomt en een groep die de mobiele website bezoeken.

Het bereik van de consumenten die informatie van de website via een app consumeren, is ook in te delen in twee verschillende groepen; een groep die de app gebruikt op een tablet en een groep die de app gebruikt op een smartphone. Deze verschillende manieren van mobiel gebruik geeft goede handvaten om gericht te investeren in mobiel adverteren. 

Inkomsten uit advertenties

De drijfveer achter advertenties zijn voornamelijk het genereren van inkomsten. Hieronder bespreken we de drie belangrijkste redenen om over te stappen op mobiel adverteren:

1. Gericht adverteren

Mobiel adverteren stelt adverteerders in staat de exact gewenste doelgroep te bereiken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een tv commercial, waar je een brede en wellicht minder relevante doelgroep aanspreekt. Bij mobiel adverteren kun je bijvoorbeeld een specifiek app segment aanspreken, een segment welke exact aansluit op de gewenste doelgroep. In de Ajax1 app zie je bijvoorbeeld de adverteerder Unibet terugkomen, hiermee bereikt Unibet voor haar een zeer relevante doelgroep. Deze mogelijkheden van het mobiel adverteren moeten uiteindelijk leiden tot een hogere return of investment (ROI) voor de adverteerders.

2. Location based adverteren

Steeds meer mobiele diensten maken gebruik van locatievoorzieningen. Adverteerders spelen hier handig op in door lokale en zelfs hyperlokale campagnes op te zetten om prijsacties, evenementen en feesten te promoten.

3. Visueel aantrekkelijke advertenties

De mogelijkheden om mobiel adverteren visueel aantrekkelijk te maken zijn spectaculair te noemen. Tegenwoordig kunnen bijvoorbeeld video’s worden geïntegreerd, die zorgen voor een leuk geanimeerde advertentie. Deze nieuwe vorm van adverteren sluit beter aan op de wensen van de klant. Zie hier meer relevante voorbeelden.

Meer artikelen

Joost Gunterman

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.