De marketing en promotie van een app is net zo belangrijk als de ontwikkeling van een app. Met meer dan 800.000 apps voor iOS en 700.000 voor Android, is de vindbaarheid van een app voor menig app ontwikkelaar een nachtmerrie. In onderstaand artikel geven wij een aantal tips om de vindbaarheid van een app te vergroten.
Het geven van de juiste naam aan een app is één van de meest onderschatte kenmerken. Met de juiste naam vergroot u de vindbaarheid van een app. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden worden verwerkt in de naam van de app. Wij raden u aan om vooraf goed rond te kijken in de verschillende App stores. Het begrijpen van de concurrentie biedt u een groot voordeel en stelt u snel in staat een inschatting te maken van de belangrijkste zoekwoorden.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te verwerken in de beschrijving van de app. De eerste paar regels die zichtbaar zijn op de app pagina, spelen een cruciale rol in de vindbaarheid van de app.
Met welke vorm van publiciteit bereikt u de toekomstige gebruiker? Een boeiend en interessant persbericht is een uitstekend middel om de app te promoten. Met het uitsturen van een persbericht kunt u immers een miljoenenpubliek bereiken.
DTT biedt verschillende diensten aan met betrekking tot het schrijven van persberichten. Daarnaast beschikken wij over een abonnement bij het ANP en hiermee kunnen wij u ondersteunen in het uitsturen van persberichten naar relevante bloggers, journalisten, kranten, tijdschriften en andere nieuws media .
Beoordelingen op review sites en goede blogartikelen dragen bij aan het aantal downloads van een app. Wij raden u aan om voortdurend uit te kijken naar nieuwe app review sites. Zodra u een app review site gevonden heeft, neemt u contact op met een reviewer of editor. Elke review draagt bij aan de vindbaarheid van de app.
Zorg ervoor dat potentiële gebruikers iets te weten komen over het bestaan van de app. Wij raden aan om te reageren op app gerelateerde artikelen en fora van populaire websites als Mashable en Macworld. Een zinvolle bijdrage aan een relevant artikel kan zomaar een paar honderd extra gebruikers opleveren. Zorg er wel voor dat de berichten niet als spam worden gezien; dit lokt enkel negatieve reacties uit.
Stel een Google Alert in voor de belangrijkste zoekwoorden van de app. Deze alerts bieden u de mogelijkheid om snel deel te nemen aan gesprekken met betrekking tot de belangrijkste zoekwoorden. Google kijkt voor u naar reacties, recensies, links en blogs, en stuurt u een melding zodra er iets gevonden is.
Het opbouwen van een e-mail adressenbestand is een essentieel onderdeel in app marketing. Een goed e-mail adressenbestand is letterlijk geld waard. Begin met het verzamelen van e-mails van vrienden, familie, collega’s, contacten op Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarna de leden van de sportclub, buren, oud-klasgenoten en allerlei andere kennissen.
Al deze contacten kunt u via e-mail benaderen met een nieuwsbrief over de app en de lancering hiervan. Deze vorm van publiciteit levert vaak een hoop positieve reacties op en daarnaast heeft u vaak de eerste gebruikers al binnen.
Als u over voldoende (financiële) middelen beschikt, raden wij aan om acties op te zetten rondom de app. Guerrillamarketing is één van de vele manieren om de app van extra publiciteit te voorzien. Start enkele weken voordat de app gelanceerd wordt en zorg ervoor dat mensen niet kunnen wachten tot de app uitkomt.
Iedereen heeft weleens gehoord dat met de komst van social media het leven is veranderd omdat iedereen 24/7 verbonden is met elkaar. Om social media optimaal te benutten dient er een gedegen strategie gekozen te worden. Wij merken dat een aantal van onze klanten de inzet van social media wel serieus nemen, maar nog niet weten hoe dit medium optimaal benut kan worden.
Door onze ervaring kunnen wij u ondersteunen bij het opzetten van een geschikte social media strategie.
Twitter is een micro-blogging platform met meer dan 200 miljoen gebruikers en meer dan 80 miljoen tweets per dag. U snapt het al; met Twitter kunt u veel mensen bereiken! Maak een account aan en creëer een leuk profiel voor de app.
Lees meer over de inzet van Twitter.
Maak een Facebook pagina aan voor de app, vul de pagina met leuke en interessante content, verbind de pagina met de Twitter pagina van de app, upload foto’s en video’s en stuur al je vrienden een uitnodiging om de pagina te liken. Breng elke dag minstens 20 minuten door op Facebook en zorg ervoor dat de pagina tot leven komt.
Lees meer over de inzet van Facebook.
Met het schrijven van blogartikelen toont u uw expertise aan potentiële gebruikers, verbetert u de vindbaarheid in de zoekmachine en vergroot u de naamsbekendheid van de app.
Lees meer over het schrijven van blogs.
Maak gebruik van de verschillende app directories zoals: appolicious.com en appvee.com. Ga op zoek naar meer van dit soort websites en zorg ervoor dat de app wordt opgenomen. Er zijn specifieke app directories voor iPhone, iPad, en Android.
Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.