De Week van de Mediawijsheid gaat weer beginnen
08.11.2023
In een wereld waar digitale media een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven zijn, is mediawijsheid van groot belang. Met de Week van de Mediawijsheid zet het Netwerk Mediawijsheid zich in om kinderen de kansen en gevaren te leren herkennen van hun digitale omgeving. DTT ontwikkelde samen met het Netwerk Mediawijsheid de Serious Game MediaMasters welke jaarlijks door meer dan 160.000 leerlingen wordt gespeeld. Vanaf 9 november t/m 17 november is het weer zover en wij hebben er zin in!
Netwerk Mediawijsheid & DTT
In 2021 kreeg DTT de opdracht om het concept van MediaMasters opnieuw uit te werken, een nationale Serious Game voor basisscholen. Deze herontwikkeling werd uitgevoerd in samenwerking met Netwerk Mediawijsheid, het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze game heeft als doel kinderen bewust te maken van de kansen en gevaren van digitale media. MediaMasters wordt elk jaar tijdens de Week van de Mediawijsheid ingezet in groep 7 en 8 van basisscholen. Gedurende deze dagen spelen leerlingen samen in de klas de Serious Game en leren ze over belangrijke zaken zoals social media, privacy en Artificial Intelligence.
#Hierniet
Dit jaar, van 9 t/m 17 november 2023, staat de week in het teken van het thema #hierniet, dat zich richt op het bestrijden van ongewenst en kwetsend gedrag online. De campagneweek is met name zichtbaar in basisscholen en lokale bibliotheken, waar verschillende activiteiten plaatsvinden.
Het thema #hierniet benadrukt het belang van respectvol gedrag online. Terwijl positieve reacties vaak de norm zijn, kunnen negatieve berichten de online omgeving verstoren. Scheldpartijen, kwetsende opmerkingen en ongepaste 'humor' hebben geen plaats in een gezonde online samenleving. Tijdens de Week van de Mediawijsheid wordt extra aandacht besteed aan hoe we online met elkaar omgaan en worden door het hele land diverse activiteiten georganiseerd. Op de officiële website van de Week van de Mediawijsheid vind je het laatste onderzoek en tips over hoe je kunt reageren op online kwetsend gedrag.
Verschillende organisaties, waaronder TikTok en Unicef, hebben zich aangesloten bij de campagne om online kwetsend gedrag tegen te gaan. Ze verklaren dat op hun sociale mediakanalen geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen en andere vormen van online kwetsend gedrag. Ook voor jouw organisatie is het mogelijk om deel te nemen aan deze initiatieven.
MediaMasters voor een mediawijzere toekomst
In samenwerking met het MediaMasters-team hebben wij de Serious Game dit jaar verder geoptimaliseerd en uitgebreid. DTT staat vol enthousiasme klaar om deze educatieve en inspirerende dagen te faciliteren. Samen met MediaMasters zijn we vastbesloten om bij te dragen aan de bewustwording van mediawijsheid en een positieve online omgeving. We zijn ervan overtuigd dat deze vernieuwde versie van de game een succes zal worden en nog meer kinderen zal helpen om verstandig en verantwoord met digitale media om te gaan. Samen zetten we ons in voor een mediawijzere toekomst!
Kunnen we jouw organisatie ook verder helpen met het ontwikkelen van een Serious Game? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.